کوروت ZR1 تازه با ۱۰۶۴ اسب بخار، قدرتی بینظیر را عرضه میکند. این خودرو قادر است با سرعت ۳۷۳ کیلومتر بر ساعت و شتاب فوقالعاده، هر پیست مسابقهای را به چالش بکشد.


هزار اسب بخار صدایی منحصربهفرد دارد. این صدا مثل نسیمی آرام در یک بعدازظهر است که با ورود شورلت کوروت C8 ZR1 تغییر میکند، با دو توربوشارژر بلبرینگی که فشار ۲۶.۱ psi را به موتور ۵.۵ لیتری V8 مدل LT7 وارد میکنند. ZR1 با قدرت باورنکردنی ۱۰۶۴ اسب بخار در ۷ هزار دور در دقیقه نشان میدهد هدف جنرال موتورز فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار بوده است؛ در واقع هدف اصلی رسیدن به «حداکثر قدرت ممکن» بود که به خروجی بیش از چهاررقمی، سرعت نهایی ۳۷۳ کیلومتر بر ساعت و زمان دور احتمالی در پیست نوربرگرینگ منجر شده است که هنوز اعلام نشده اما میتواند موستانگ GTD با قیمت بالای ۳۰۰ هزار دلار را به چالش بکشد.
وقتی برای نخستین بار پشت فرمان ZR1 مینشینید، باید با پدال گاز همچون تیم خنثیسازی بمب رفتار کنید. رانندگی ما با ZR1 در پیست جینجرمن میشیگان بود و صبح با باران سرد آغاز شد؛ این فرصتی مناسب برای تأیید این بود که خودروی دیفرانسیل عقب با ۱۰۶۴ اسب بخار و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور، مجهز به لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ R در روز سرد و مرطوب، ایدهآل نیست. ZR1 روی آسفالت خیس مانند یک خودرو روی برف است، با لاستیکهای جلو ۲۷۵ که در پیچهای تند با سرعت کمی بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت لیز میخورند و چرخهای عقب ۳۴۵ که با حدود ۲۵ درصد فشار گاز، هرزگردی میکنند. خوشبختانه آسمان صاف شد، زمین خشک شد و نهایتاً ZR1 توانست تواناییهایش را نشان دهد.
پیست جینجرمن که طول ۳.۴ کیلومتری دارد، هرچند کوچک است اما ZR1 همه پیستها را کوچک جلوه میدهد؛ مانند یوزپلنگی در یک رستوران یا جنگنده F-22 در زیر شیروانی خانه مادربزرگ. شتاب انفجاری ZR1 قابل مقایسه نیست اما میتوان گفت که ماشین در ۲۳.۸ ثانیه به ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت میرسد و این با بال عقب بزرگ سفارشی انجام میشود که سرعت را کنترل میکند. قدرت زیاد ZR1 از لحظه شروع کاملاً در دسترس است. زمان ۲.۲ ثانیه برای رسیدن به ۹۶ کیلومتر بر ساعت، بهترین رکورد از یک خودروی دیفرانسیل عقب است که با پورشه ۹۱۱ توربو S چهارچرخ محرک برابری میکند. کنترل لانچ کوروت فوقالعاده هوشمند و قابل تنظیم است و بهاینترتیب خودرو میتواند ۴۰۰ متر را در ۹.۵ ثانیه طی کند.
این اعداد بر روی آسفالت معمولی ثبت شده و در پیست درگ با سطح چسبنده عملکرد بهتر ممکن است. البته ZR1 یک خودروی درگ نیست. این مدل برای شکستن رکوردهای پیستهای جادهای بهینه شده، خصوصاً با پکیج پرفورمنس ZTK بهقیمت ۱,۵۰۰ دلار، رینگهای فیبرکربنی ۱۳,۹۹۵ دلاری و پکیج آیرودینامیک فیبرکربنی ۸,۴۹۵ دلاری. پکیج آیرودینامیک شامل بال عقب بزرگ است که بیش از ۵۴۴ کیلوگرم نیروی داونفورس ایجاد میکند. بخش جلوی خودرو برای بهبود خنکسازی و آیرودینامیک بهخاطر صندوق کوچکش تغییر یافته و جریان هوا از زیر به سمت کاپوت هدایت میشود. همچنین کانالهای خنککنندهترمز در گلگیرهای عقب و مجاری هوا برای تغذیه توربوها تعبیه شدهاند.
این ویژگیهای بیرونی خاص ZR1 هستند، اما اگر مطمئن نیستید، شیشه عقب دو تکه مشخصه قطعی ZR1 است. این پنل مرکزی به کوروت C2 سال ۱۹۶۳ اشاره دارد و برای خنکسازی بهتر دارای منافذی است. با گرم شدن لاستیکها و خشک شدن پیست، نیاز به سبک رانندگی ویژهای با نیروی عظیم ZR1 احساس میشود. خوشبختانه موتور LT7 بازخورد صوتی خوبی از وضعیت آمادهباش خود ارائه میکند و به نوعی میتوان تصور کرد که در هر لحظه آماده جهش است. توربوها در منیفولد اگزوز جای گرفته و دارای حسگرهای سرعت مستقل هستند و سیستم مدیریت همیشه سعی میکند توربینها را در حالت چرخش نگه دارد. حتی زمانی که پدال گاز رها شود، صدای سوت مداومی میشنوید که نمایانگر ادامه چرخش توربوها است؛ صدایی زیرزمینی که بر روی غرش عمیق موتور تخت LT7 سوار شده است.
جنرال موتورز هنگام طراحی موتور طبیعی LT6 برای Z06 میدانست که نسخه توربوشارژ نیز ساخته خواهد شد، بنابراین LT7 از ابتدا با ورودیهای جدید، پیستونها و شاتونهای تقویتشده و سیستم تزریق MPI اضافه مکمل تزریق مستقیم بهینهسازی شد. شاید تصور کنید LT7 مصرف بالای سوخت دارد که درست است. عطش زیاد ZR1 و مخزن سوخت کوچک ۷۰ لیتری، محدودکننده رانندگی در پیست است. ما بدون ثبت رکورد دور، ZR1 را تنها ۸۰ کیلومتر راندیم تا نیاز به سوختگیری داشت. بنابر اعلام EPA، مصرف بنزین ZR1 در رانندگی شهری ۱۹.۶ لیتر و در بزرگراه ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.
ضریب شتاب جانبی ۱.۱۳ جی در تست چسبندگی قابل توجه است اما هنوز به میزان ۱.۱۶ جی در کوروت Z06 با پکیج Z07 نمیرسد. با وزن ۱۷۳۷ کیلوگرم، ZR1 تنها ۷۵ کیلوگرم سنگینتر از Z06 است که افزایشی تحسینبرانگیز اما همچنان اضافهوزن محسوب میشود. اگرچه ترمزهای جلو ۴۰۰ میلیمتری بزرگترین دیسکها در تاریخ کوروت هستند، اما عملکرد ترمز ZR1 مشابه Z06 است و توقف از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۲.۷ متر و از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در ۸۳.۲ متر اتفاق میافتد، در برابر ۴۲.۴ و ۸۳.۵ متر برای Z06.
داخل کابین نیز مشابه Z06 است اگر نگوییم مشابه استینگری پایه. تنها نشانگر بوست و حالت سرعت بالای اختصاصی ZR1 اضافه شده که به کنترل پایداری میگوید قصد دارید بهسرعت در خط مستقیم حرکت کنید، اما کابین تیپ پایه 1LZ ما همان نمای داخل استاندارد کوروت است. حتی گرمکن صندلیها در این تیپ نیست، اما با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت، چه کسی به امکانات رفاهی فکر میکند؟
از نظر ما، ZR1 خودرویی شگفتانگیز است. باید لحظهای فکر کنید که چه میزان مهندسی و فناوری لازم است چنین خودرویی ساخته شود. دو دهه پیش، شورلت در طراحی C6 ZR1 با قدرت ۶۳۸ اسب بخار حتی مطمئن نبود بتواند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ساعت Z06 با ۵۰۵ اسب بخار را بهبود دهد، زیرا لاستیکهای عقب در دنده یک دائماً هرز میچرخیدند. آن زمان ۶۳۸ اسب بخار خیلی زیاد بود برای کوروت. سپس نسل هفتم با Z06 با قدرت ۶۵۰ اسب و ZR1 با ۷۵۵ اسب پا به میدان گذاشت. مهندسهای کوروت گفتند:
یک هفته با Z06 رانندگی میکنید و فکر میکنید ۱۰۰ اسب بخار بیشتر نیاز دارید، اما بعد از راندن ZR1، هرگز به صد اسب بخار اضافی فکر نمیکنید.
حالا به اینجا رسیدهایم. آنها بهمرور صد اسب بخار اضافه کردند. کوروتهای پیشین هرچقدر هم عالی بودند، براساس قوانین سال ۱۹۵۳ با موتور جلو، دیفرانسیل عقب و V8 طراحی شده بودند. چه کسی فکر میکرد ۷۵۵ اسب بخار روزی عادی به نظر برسد، آنهم اینقدر زود؟ استانداردها سریع تغییر میکنند. ۳۷۵ اسب بخار ZR1 مدل ۱۹۹۰ که زمان خود بسیار قدرتمند بود، امروز برای یک شاسیبلند خانوادگی معمولی است. آیا ۱۰۶۴ اسب بخار هم روزی معمول خواهد شد؟ احتمال کمی دارد، اما اگر جرات تجربه آن آینده را دارید، ZR1 همین حالا آماده است.
مشخصات فنی
Chevrolet Corvette ZR1 2025 | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۱۰۶۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۹.۵ ثانیه |
شتاب جانبی | ۱.۱۳ جی |
توقف از ۱۱۰ | ۴۲.۷ متر |
حداکثر سرعت | ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۷۲۱ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۲۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۳۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۲۳ میلیمتر |
وزن | ۱۷۳۸ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۷۸,۱۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۲۰۵,۲۶۵ دلار |