منتشر شده در 04 مهر 1404 ساعت 12:00


بازار خودرو در آمریکا بیش از ده سال است که تحت سلطه شاسی بلندها و کراس اوورها قرار دارد. برای تایید این موضوع کافی است بدانیم که نیمی از ۲۰ خودروی پرفروش در سال گذشته به مدلهای کراس اوور تعلق داشتهاند. در سایر بازارهای بزرگ جهان نیز کراس اوورها بیشترین تقاضا را دارند. این روند باعث شده بسیاری از خودروسازان بزرگ تولید سدانهای سنتی را متوقف کنند. اما ب ام و همچنان سدانها را بخش کلیدی هویت خود میداند و قصد ترک این کلاس محبوب را ندارد.
تاکید ب ام و بر اهمیت سدانها
در مصاحبهای با رسانه استرالیایی GoAuto، اولیور هیلمر، مدیر پلتفرم نئو کلاس ب ام و و رئیس پیشین بخش طراحی مینی اظهار داشته که سدانها «هسته اصلی برند ب ام و محسوب میشوند». او بیان کرد:
«چند سال پیش شاید این تصور رایج بود که سدانها در حال حذف شدن هستند، اما واقعیت این است که آنها هنوز جایگاه خود را حفظ کردهاند. اکنون ما با قطعیت اعلام میکنیم که ب ام و مظهر سدانها است. یک سدان کوچک، اسپرت، شیک و میانسایز، قلب برند ب ام و را شکل میدهد.»

تنوع گسترده سدانهای ب ام و
ب ام و یکی از کاملترین و متنوعترین سبد سدانها را در میان برندهای لوکس دارد. مدلهای سری ۳، سری ۴ گرنکوپه، سری ۵ و سری ۷ همچنان از پرفروشترین و محبوبترینها در کلاس خود هستند. شرکت همچنین اعلام کرده که در آینده سدانهای جدیدی روانه بازار خواهد کرد.
آینده: سدانهای برقی و بهروزرسانی مدلها
بعد از معرفی شاسیبلند برقی iX3، ب ام و قصد دارد سدان برقی i3 را عرضه کند. سپس نسل جدید سری ۳ با موتورهای درونسوز سنتی معرفی میشود. هیلمر اعلام کرده که نسخههای پرفورمنس نیز در حال توسعهاند و آپدیتهای جدیدی برای سری ۵ و سری ۷ طی سالهای آتی برنامهریزی شده است.

آیا زمان خداحافظی با جلوپنجرههای بزرگ فرا رسیده است؟
هیلمر در ادامه درباره تغییرات طراحی آینده ب ام و توضیح داد و گفت که زبان طراحی برند «زیباتر و ظریفتر» خواهد شد. اگرچه جلوپنجره کلیوی شکل نمادین ب ام و همچنان حفظ میشود، اما اندازه و شکل آن بستگی به بازارهای مختلف ممکن است تغییر کند. این احتمال وجود دارد که جلوپنجرههای بزرگ و پرحاشیه سری ۳ و سری ۴ به مرور کنار گذاشته شوند. او افزود:
«هر بازار واکنش خاص خود را نسبت به تناسبات طراحی دارد. ما دائماً طرحهای مختلفی را آزمایش میکنیم تا ببینیم آیا سلیقه مشتریان تغییر کرده یا خیر.»


