منتشر شده در ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۰۰


پس از سه سال انتظار از زمان اعلام رسمی، فراری در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۵ در رویداد «روز بازارهای سرمایه» آماده معرفی نخستین خودروی کاملاً برقی خود است. این معرفی به صورت کامل نخواهد بود چون برنامهریزیها چند مرحلهای است. در مرحله اول، «قلب فناورانه» این خودرو معرفی میشود. سپس اوایل سال ۲۰۲۶ طراحی داخلی اولیه نمایش داده میشود و در نهایت تا پایان همان سال، نسخه کامل این ابر خودروی الکتریکی رونمایی خواهد شد.
رد شایعات درباره مدل دوم الکتریکی
در همین حال، شایعاتی درباره تأخیر در عرضه مدل دوم برقی فراری منتشر شده است. خبرگزاری رویترز در ژوئن گزارش داد که پروژه مدل دوم دو بار به دلیل «کمبود تقاضا» به تعویق افتاده و احتمالا تا سال ۲۰۲۸ عرضه نخواهد شد. اما «بندتو وینا» مدیرعامل فراری در تماس مالی سهماهه دوم ۲۰۲۵ این موضوع را تکذیب کرد. او گفت: «ما هرگز درباره مدل دوم یا سوم صحبت نکردهایم»، یعنی نمیتوان چیزی که رسمی نیست را به تعویق انداخت.
البته این به معنی عدم وجود پروژهای پنهانی نیست. خودروسازان معمولاً چند پروژه را لغو یا به تعویق میاندازند ولی در این مورد، فراری موضعی واضح و بدون تناقض دارد.

ویژگیهای اولین خودروی برقی فراری
مدیرعامل فراری به موفقیت اولین خودروی برقی شرکت اطمینان کامل دارد. او اعلام کرده پروژه بدون هیچ تأخیری پیش میرود و گفته است که تجربه رانندگی با نمونه اولیه خودرو در پیست برایشان بسیار رضایتبخش بوده است. اگرچه جزئیات دقیق فاش نشده، اما با توجه به بدنه مشابه با مازراتی لوانته، احتمال میرود این خودرو یک گرند تورر الکتریکی باشد نه یک سوپر اسپرت یا خودرو شاسیبلند کامل.
بر اساس گزارشها، قیمت این خودرو بیش از ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود و تولید محدود است. گفته میشود مدل دوم برقی فراری که هنوز رسمی نشده، در پنج سال اول حدود ۵ تا ۶ هزار دستگاه تولید خواهد داشت.

چشمانداز استراتژیک فراری تا سال ۲۰۳۰
فراری همچنان بر استراتژی قبلی پایبند است. طبق این استراتژی، تا پایان دهه جاری، ۴۰ درصد فروش سالانه باید به خودروهای الکتریکی، ۴۰ درصد به خودروهای هیبریدی و ۲۰ درصد باقیمانده به مدلهای درونسوز اختصاص یابد. این شرکت همچنین متعهد شده تا وقتی قوانین اجازه دهند، موتور V12 را حفظ کند. این موتور اکنون در کراس اوور پوروسانگوئه و مدل جدید دودی چی چیلیندری (12Cilindri) حضور پررنگ دارد و احتمالاً در سریهای خاص آیکونا نیز استفاده خواهد شد.

رقابت متمایز در دنیای خودروهای برقی
زمانی که فراری نخستین گام خود در بازار خودروهای برقی را برمیدارد، رقیب دیرینهاش لامبورگینی عرضه خودروی الکتریکی لانزادور را تا سال ۲۰۲۹ به تأخیر انداخته و احتمالاً به جای پیشرانه کامل برقی، از موتور هیبریدی استفاده خواهد کرد. برندهایی مانند کوئنیگزگ و پاگانی نیز اعلام کردهاند مشتریانشان علاقهای به خودروهای برقی ندارند. مدیرعامل بوگاتی-ریمک نیز گفته علاقهمندان ابرخودروهای لوکس تمایلی به خودروهای کاملاً برقی ندارند، موضوعی که حتی باعث کاهش فروش رکوردشکن ریمک نورا شده است.
به نظر میرسد فراری با انتخاب راهی محتاطانهتر، به جای رقابت مستقیم با خودروهایی مانند نورا، میخواهد تجربهای متفاوت، لوکس و متمایز از یک GT برقی ارائه دهد؛ تصمیمی که از نظر بازار هوشمندانه به نظر میرسد.