۱۷:۵۶ – ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
باشگاه خبرنگاران جوان ـ صادق حسینزاده ملکی در گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی استانهای سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن تبریک عید غدیر بیان داشت: خطبه غدیر از وصایای پیامبر اکرم(ص) به تمامی والدین تا روز قیامت است و باید این خطبه به فرزندان آموزش داده شود.
وی افزود: وزیر آموزش و پرورش خواهان تحول در حوزه پرورشی است که این تغییر ریل به تدریج صورت میگیرد و قرار نیست یکباره اجرایی شود.
معاون پرورشی و فرهنگی یادآور شد: حوزه پرورشی اکنون بسیار تأثیرگذار است اما باید با توجه به تغییرات جهانی خود را تطبیق دهد و موضوع تحول از مسائل مهم این حوزه است.
وی تأکید کرد: طرحهای تحولی خارج از میدان عمل طراحی نمیشوند بلکه بهترین طرحها با همفکری جمعی طراحی، اصلاح و اجرا خواهند شد؛ نسخههای اولیه برای ایجاد تحول بزرگ در عمل اصلاح و اجرا میشوند.
ملکی بیان داشت: برای رسیدن به پرورشی نوین نیاز به ابعاد مختلف داریم که باید به تدریج اصلاح و تکمیل شود و این ابعاد تعیین شده است. خوشبختانه توجه رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش امید زیادی برای آموزش و پرورش به وجود آورده است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با معلمان نکات بسیار مهمی درباره آموزش و پرورش مطرح کردند و با عبارات امیدوارکننده خود امید را افزایش دادند که جای سپاسگزاری دارد.
الگوی نوین پرورشی در ابعاد جدید طراحی خواهد شد
وی سپس درباره الگوی برنامه تحول و ارتقای پرورشی مبتنی بر سند تحول بنیادین توضیح داد: ابعادی در نظر گرفته شده که اضلاع و ستونهایی برای ساخت الگوی نوین پرورشی خواهند بود.
اولین بعد موضوع آیندهنگاری ایران است که در برنامهریزی نگاه به گذشته، حال و آینده وجود دارد و در آیندهنگری افراد میتوانند پیشبینیهایی از برنامهها و فعالیتها داشته باشند.
ملکی افزود: تحقق آینده مطلوب از طریق آیندهنگاری علمی ایران است که باید در مدارس عملی شود.
بعد دوم فراگیرسازی است؛ همه دانشآموزان برای ما اهمیت دارند. برنامههای پرورشی دو بخش دارند: بخشی مربوط به استعدادهای برتر و جشنوارهها و مسابقات که به کشف و پرورش استعدادها میپردازد و بخش دیگر که کمتر مورد توجه است، برنامهریزی فرهنگی و پرورشی برای کل دانشآموزان است.
وی تأکید کرد: برنامههای پرورشی باید برای همه دانشآموزان اجرا شود و هیچ دانشآموزی نباید از فرصتهای سازنده محروم بماند.
ملکی اظهار داشت: بعد دیگر زیستبوم پرورشی است. سالهای گذشته رشد خوبی در این حوزه بوده اما جریانهای جاری آموزش و پرورش فرصت بهرهمندی از همه ظرفیتها را محدود کردهاند. باید به تدریج فضای پرورشی مدارس را با بهرهگیری از تمام ظرفیتهای زیستبوم پرورشی متحول کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی تأکید کرد: ظرفیتهای درون و بیرون آموزش و پرورش باید همافزایی شود.
وی افزود: بعد دیگر محتوا و فناوریهای پرورشی است که محتوا باید پالایش شود.
ملکی بیان داشت: محور بعدی متن برنامه درسی است که باید علاوه بر برنامههای فوقبرنامه، در برنامه رسمی آموزش و پرورش نیز جای گیرد.
همچنین خوشههای فعالیت پرورشی شامل پیشدبستانی، دورههای اول و دوم ابتدایی و متوسطه، همکاران رسمی و افتخاری و خانوادهها هستند.
ملکی اولویتهای معاونت پرورشی و فرهنگی را در هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی؛ نماز، قرآن و اهل بیت؛ مهارتهای خوشبختی امروز و آینده؛ خانواده؛ هویت جنسیتی؛ بلوغ و سن تکلیف؛ سرگرمی و فناوریهای نوظهور؛ مسائل و محورهای اساسی ایران، انقلاب و جمهوری اسلامی برشمرد.
وی همچنین فهرستی از پروندههای معاونت پرورشی و فرهنگی شامل مسائل زیربنایی، میدانی و جریانی ارائه داد.
ملکی تصریح کرد: برای حرکت به سمت پرورشی نوین باید بر زیستبوم پرورشی مدرسه مبتنی بر ۵ عنصر کلیدی تمرکز شود: برنامه درسی پرورشی، محتوا و مهندسی پیام، فناوریهای فرهنگی و پرورشی، تشکلهای دانشآموزی و همکاران رسمی و افتخاری.
وی تأکید کرد: توجه به حوزه پرورشی در نقاط حساس نظام تعلیم و تربیت ضروری است و دانشآموزان باید میداندار فعالیتها باشند و اصلیترین ابزار جذب و کشف استعدادها بهرهگیری آنان در فعالیتهاست.
ملکی افزود: با دادن نقش به دانشآموزان در اجرا، بسیاری از مشکلات فرهنگی حل خواهد شد و باید از مخاطبنگری به سمت میدانداری دانشآموزان حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دانشآموزان نیاز به دیده شدن، شنیده شدن و تقدیر شدن دارند و هیچ دانشآموزی نباید از فعالیت در تشکلهای دانشآموزی محروم بماند. بنابراین باید مشارکت دانشآموزان در فعالیتها تقویت شود.
منبع: مهر