۱۲:۱۵ – ۲۷ شهريور ۱۴۰۴
باشگاه خبرنگاران جوان – علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی پرسش مهر، با شرح اهداف اصلی این رویداد گفت: این جشنواره دو هدف مهم دارد؛ اول، فراهم کردن بستری برای تفکر منطقی، نوآوری، خلاقیت، تحلیل مسائل و ارائه راهحل توسط دانشآموزان و دوم، توجه به یک موضوع ملی که رئیسجمهور مطرح کرده و ذهن همه مردم به خصوص نسل آینده را معطوف میکند.
او با تأکید بر اهمیت پیام وحدت و همدلی افزود: پیش از جنگ ۱۲ روزه، رئیسجمهور بارها تأکید داشتند که با اتحاد و انسجام ملی میتوان دشمن را شکست داد و وقایع اخیر این مطلب را تأیید کرد. باید این همدلی را در کلاسهای درس و خانوادهها نهادینه کنیم تا در جامعه نیز تحقق یابد.
کاظمی اظهار داشت که تأثیر این برنامه باید شامل تمام دانشآموزان کشور باشد و پیشنهاد کرد با اختصاص یک ساعت از زنگ انشا به این موضوع، میتوان ۱۷ میلیون دانشآموز را درگیر یک سؤال ملی کرد و افکار و نظرات آنها را ثبت نمود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین بر اهمیت فعالیتهای پرورشی تأکید کرد و گفت: باید برای همه دانشآموزان برنامهریزی کنیم تا تربیتی عقلانی شکل بگیرد که دانشآموزان توانایی تفکر و حل مسأله را بیاموزند، در فعالیتهای گروهی شرکت کنند، نقشآفرینی کنند و مهارتهای اجتماعی خود را تقویت نمایند.
وی ادامه داد: فعالیتها میتوانند شامل شعر، داستان، انشا، هنرهای تجسمی، آوازی، نمایشی یا فعالیتهای گروهی باشند.
کاظمی به نتایج دوره گذشته اشاره کرد و بیان داشت که از میان ۶۰۰ هزار شرکتکننده در پرسش مهر، حدود ۳۰۰ نفر انتخاب شدند.
وی افزود این فاصله نشان میدهد که بخش زیادی از دانشآموزان هنوز به این مسائل وارد نشدهاند و باید برنامهای ملی برای درگیر کردن همه دانشآموزان طراحی کنیم.
کاظمی تأکید کرد که علاوه بر تشویق دانشآموزان، باید از مدیران و معاونان پرورشی مدارس نیز تقدیر شود زیرا آنها بخش بزرگی از دانشآموزان را در فعالیتهای تربیتی مشارکت میدهند و نقش کلیدی در نظام تعلیم و تربیت دارند.
درباره نقش والدین، کاظمی گفت: انجمنهای اولیا و مربیان میتوانند والدین را در این برنامه فعال کنند. به جای چاپ برگههای فراخوان، پیامک یا برگه پاسخ به پرسش مهر برای والدین ارسال شود تا خانوادهها هم در این تجربه تربیتی سهیم باشند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هدف ما ساده و در دسترس بودن فعالیتهای آموزشی و تربیتی است تا دانشآموزان سراسر کشور درگیر این فرآیند شوند و تجربهای ارزشمند از تفکر، مشارکت و نقشآفرینی تربیتی به دست آورند.
منبع: وزارت آموزش و پرورش

