۲۲:۰۸ – ۲۲ شهريور ۱۴۰۴
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه – علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه خط ویژه آموزش بیان کرد: برنامه درسی یکی از عناصر کلیدی نظام آموزشی و اسناد تحولی است که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اقدامات متعددی برای اجرای تکالیف تحولی منطبق با برنامه درسی انجام شده است. سال تحصیلی آینده، سالی خاص خواهد بود چون برخی از طراحیهای انجام شده در یک تا دو سال گذشته، امسال وارد مرحله نخست اجرا در مدارس میشوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به رونمایی بسته یادگیری کلاس شوقانگیز در حضور رئیسجمهور گفت: این بسته با دستور رئیسجمهور و وزیر آموزشوپرورش به سازمان مربوطه واگذار شده است؛ در جلساتی که برگزار شده، دستورات متعددی جهت ارائه محتوای بهروز و قابل استفاده برای معلمان در راستای تحول روشهای یادگیری صادر شده است. نتایج این کوششها منجر به طراحی و تولید بسته کلاس شوقانگیز گردیده است.
علی لطیفی افزود: این بسته دارای سه رکن اساسی است: محیط یادگیری مثبت، روشهای تدریس موفق و بهرهگیری از فناوری در آموزش. بسته “کلاس شوقانگیز” در سه محور کلی تهیه شده که عمدتاً شامل فیلمها و اینفوگرافیها میباشد. برخی فیلمها به ارائههای استودیویی استادان اختصاص دارد و برخی دیگر تصاویر اجرای کلاس توسط معلمان توانمند را نشان میدهد. به طور مثال نحوه اجرای بارش فکری در یک کلاس به شیوه واقعی نمایش داده شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین به بخش ویژهای تحت عنوان “روایتپژوهی معلمانه” اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۱۶ معلم برگزیده کشوری انجام شده که تجربیاتشان درباره محیطهای یادگیری مثبت و عوامل موفقیت را جمعآوری میکند.
وی اضافه کرد: اطلاعات این مصاحبهها کدگذاری شده و گروه دومی از معلمان به نقد آنها پرداختهاند. سپس بر مبنای این کدگذاری، نظرسنجی در شبکه شاد با مشارکت حدود شش هزار معلم انجام و نظرات ۱۶ معلم اول مورد ارزیابی قرار گرفت. نکته قابل توجه این است که بسیاری از نظرات اولیه تایید شدهاند.
لطیفی اظهار داشت: در مجموع بیش از ۲۴۰۰ دقیقه محتوای آموزشی چندرسانهای در این بسته تولید گردیده و از نظر فنی، کارهای ویژه و نوینی در زمینه هنری، فیلمبرداری و بهکارگیری فناوریهای مدرن در آموزش و پرورش انجام گرفته است.