منتشر شده در 08 مهر 1404 ساعت 18:16


پس از ۲۲ سال، ایرانخودرو تصمیم گرفته است موتور TU5 را کنار بگذارد و محصولات جدید خود را از اواخر مهرماه با موتور پیشرفته TU5 پلاس عرضه کند.
تاریخچه و پایان عمر TU5
موتور TU5 برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ روی پژو ۲۰۶ تیپ ۴ نصب شده و پس از دو دهه و اندی، حالا جای خود را به نسخهی ارتقا یافته TU5 پلاس میدهد و به موزه ایرانخودرو منتقل خواهد شد.
پایان تولید TU5 به معنای خداحافظی با موتوری است که بهخاطر شتاب مناسب و استهلاک پایین، در محصولات ایرانخودرو بسیار محبوب بوده است. این موتور، نقشی کلیدی در حفظ بقا و موفقیت ایرانخودرو داشته و اهمیت آن در تاریخ شرکت قابل چشمپوشی نیست.
معرفی TU5 پلاس و تفاوتها
موتور TU5 با حجم ۱.۶ لیتر، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. سیستم سوخترسانی آن چندنقطهای انژکتوری بوده و نسبت تراکم آن ۱۰.۵ است. نسخه بهبودیافته TU5 پلاس با قدرت ۱۱۳ اسب بخار، گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر و نسبت تراکم ۱۱، مصرف سوخت کمتری ارائه داده و عملکرد بهینهتری دارد: مصرف شهری ۸.۸، ترکیبی ۶.۴ و جادهای ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر که به ترتیب ۱.۱، ۰.۵ و ۰.۵ لیتر کمتر از نسخه قبلی است.
همچنین، TU5 پلاس مجهز به فناوری CVVT است که زمانبندی متغیر سوپاپهای ورودی هوا را ممکن میسازد، این فناوری باعث افزایش راندمان موتور، بهبود شتاب و کاهش آلایندگی میشود. این موتور با گیربکسهای ۵ و ۶ سرعته دستی ایرانخودرو سازگاری دارد.
سورن پلاس و آریسان
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، در مراسم انجمن قطعهسازان تیرماه ۱۴۰۴ به خبرنگار «آخرین خودرو» اعلام کرد: موتور TU5 به زودی کنار گذاشته میشود و سورن پلاس با موتور TU5 پلاس تولید خواهد شد.
در پاسخ به سوالی درباره موتور وانت آریسان، او گفت:
«به دلیل نیاز به گشتاور بیشتر، آریسان همچنان با موتور XUP تولید میشود.»
محصولات ایرانخودرو با موتور TU5 پلاس
اگر موتور TU5 نبود، ممکن بود ایرانخودرو به این شکل موفق نباشد، چرا که بخش عمدهای از محصولات این شرکت با این موتور روانه بازار شدهاند و حالا نسل بعدی این محصولات با موتور TU5 پلاس در خیابانها حضور خواهند داشت.
فهرست محصولات مجهز به این موتور شامل موارد زیر است:
خانواده پژو ۲۰۷: عمده محصولات این دسته با TU5 عرضه میشوند، هرچند برخی مدلها موتور TU3 دارند.
خانواده رانا: تمامی نسخههای دستی و اتوماتیک این خانواده مجهز به TU5 پلاس خواهند بود.
خانواده تارا: تمامی خودروها به جز تارا V4 که از آبان ۱۴۰۴ با موتور EFP Turbo عرضه میشود، مجهز به TU5 پلاس هستند.
سورن پلاس: طبق وعده مدیرعامل، از پایان سال ۱۴۰۴ این خودرو فقط با موتور TU5 پلاس تولید شده و موتورهای XUP و EF7 کنار گذاشته میشوند.
مزایای جایگزینی TU5 پلاس
حذف موتور TU5 و جایگزینی با TU5 پلاس مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش هزینه و زمان تولید. کاهش تنوع محصولات باعث تمرکز بیشتر در تولید میشود که در نهایت سرعت تولید و خدمات پس از فروش را بهبود میبخشد.
با توجه به میزان تولیدات ایرانخودرو، انتظار میرود با نصب TU5 پلاس روی محصولات به خصوص سورن پلاس، مصرف سوخت کاهش قابل ملاحظهای داشته باشد.
اقدامی لازم اما کافی نیست!
این تغییر گام مثبتی از سوی مدیریت خصوصی ایرانخودرو است، اما هنوز مشکلات دیگری باقی است که باید سریعتر رسیدگی شوند. در ادامه دو مسئله مهم اشاره میشود:
حذف سریعتر موتور XUP
این موتور نه کیفیت XU7 را دارد و نه قدرت و قیمت مناسبی ارائه میکند. مصرف بالای سوخت و استهلاک زیاد باعث شده مخاطبان محدودی داشته باشد. از طرفی نامعقول است که خط تولید XUP تنها برای وانت آریسان باقی بماند در حالی که سایر خودروها TU5 پلاس دارند. بنابراین حذف این موتور و جایگزینی سریع آن، یک مسئولیت اجتماعی مهم برای ایرانخودرو است.
جایگزینی گیربکسهای جدید
همانطور که قبلا اشاره شد، تنوع زیاد گیربکسها در خودروهای ایرانی باعث افزایش هزینه و نارضایتی مشتریان شده است. اکنون که ایرانخودرو خصوصی شده و قصد بهبود اوضاع دارد، بهترین اقدام جایگزینی گیربکسهای ۵ سرعته قدیمی با مدلهای ۶ سرعته جدید است تا تولید هزینهزا کاهش یافته و خودروهای کمصدا و کممصرف به بازار عرضه شوند.