منتشر شده در 24 مهر 1404 ساعت 19:30


در این مقاله قصد داریم به بررسی کرولا کراس ۲۰۲۶ بپردازیم، این کراساوور تازهوارد که به تازگی معرفی شده و مدلهای مختلف آن در بازار ایران موجود است.
مقدمه
هنگامی که بحث خرید خودرو در بازار ایران پیش میآید، اکثر خریداران به دنبال خودرویی هستند که ترکیبی از کارایی بالا، مصرف سوخت بهینه، دوام و ارزش خرید را ارائه دهد. برند تویوتا همواره بهعنوان یک نام معتبر بوده و مدلهای اقتصادی آن در ذهن مشتریان ایرانی جایگاه خوبی دارند. اکنون با معرفی نسخه ۲۰۲۶ کرولا کراس با ظاهری جدید و امکانات داخلی ارتقاء یافته، مجددا توجهها به این کراساوور جمعوجور جلب شده است.
سؤال اصلی این است: آیا تغییرات جدید تویوتا تنها به بهبود ظاهر و راحتی کابین محدود شده یا تجربه رانندگی نیز بهبود یافته است؟ در بازاری که خیلی از خریداران به دنبال جایگزینی مطمئن برای خودروهای داخلی یا چینی هستند، پاسخ به این سوال بسیار مهم است. کرولا کراس، که به عنوان «کرولا دنیای SUVها» شناخته میشود، بار دیگر نشان میدهد که چرا هنوز انتخابی منطقی و قابل اعتماد برای خانوادهها به شمار میرود.
چرا کرولا کراس؟
به عنوان یک شاسیبلند سابکامپکت در سطح ابتدایی، دلایل بسیاری برای انتخاب تویوتا کرولا کراس وجود دارد. این خودرو کاربردی و مقرون به صرفه است و وقتی به صورت هیبرید سفارش داده شود، واقعاً میتواند در مصرف سوخت صرفهجویی کند. از زمان عرضه اولیه، تویوتا به طور مستمر جزئیات کوچک اما مفیدی به آن افزوده و تلاش کرده تجربه مالکیت را برای خریداران لذتبخشتر و توجیهپذیرتر کند. مدل ۲۰۲۶ کرولا کراس نخستین بهروزرسانی بزرگ خود را دریافت کرده است؛ جایی که تویوتا طراحی را از نظر زیبایی و عملکرد در مرکز توجه قرار داده تا برخی انتقادات گذشته درباره کیفیت داخلی را پاسخ دهد. سوال این است: آیا این بهروزرسانیها به اندازه کافی برای ارتقاء تجربه رانندگی و استفاده موثر بودهاند؟
ارتقاء ظاهری

اگر از جلو به هر دو نسخه کرولا کراس ۲۰۲۶ نگاه کنید، تفاوت زیادی بین آنها به چشم میخورد. نسخه هیبرید اکنون پنل عمودی یکپارچه همرنگ بدنه دارد که گلگیرهای جلو را به جلوپنجره پهن و تخت با الگوی لانهزنبوری متصل میکند. دریچههای هوای پایین مشکی پرخاشگرانهتر شده و چراغ مهشکنها فاصله بیشتری از هم دارند.
نسخه بنزینی از جلوپنجره ذوزنقهای باریکتر با رنگ متضاد بهره میبرد که مهشکنها نزدیکتر هستند و کانالهای کناری ظریفتری دارد. هر دو مدل چراغهای جلو و عقب جدید LED بدون قاب کرومی دارند و رینگهای ۱۸ اینچی و رنگ جدید آبی سوارهنظام قابل انتخاب هستند. نسخه هیبرید گزینه رنگ دوگانه با سقف مشکی را ارائه میدهد که باعث تمایز بیشتر آن میشود. این تغییرات بازتابی از بازخوردهایی بود که نسخههای قبلی هیبرید دریافت کرده بودند، زیرا برخی معتقد بودند که نسخههای بنزینی جذابتر هستند. البته جای خالی قطعه فلزی تزئینی دور جلوپنجره مدل بنزینی قدیمی حس میشود که جلوه ویژهای داشت.
طراحی داخلی لوکستر اما آرام

در کابین، کرولا کراس ۲۰۲۶ نمایشگر لمسی ۱۰.۵ اینچی جدید به صورت سفارشی ارائه میشود که نسبت به مدلهای راوفور و کرولا سدان کمی متفاوت است. به جای چرخان سنتی روشن/خاموش صدا، دکمههای باریکی در پایین صفحه و وسط تعبیه شدهاند. اگرچه ممکن است برای رانندگان کوتاهتر کمی دور باشد، اما در عمل مشکلی ایجاد نمیکند. عملکرد نمایشگر شبیه به مدل قبلی باقی مانده است. تغییر مهمتر در کنسول میانی است که طراحی آن به سبک محصولات آئودی تبدیل شده و دستهدنده قدیمی کنار گذاشته شده است. شارژر بیسیم نیز بازتر و در دسترستر شده است. تویوتا با این طراحی موفق به خلق فضایی مینیمال و مدرن شده است.

رنگ داخلی جدید «قهوهای پورتوبلو» حس گرمی به کابین بخشیده است و کرولا کراس با صندلیهای جلو جادار، دید وسیع و فناوریهایی مانند اپل کارپلی و اندروید اتوی بیسیم و سیستم ایمنی Toyota Safety Sense 3.0 همچنان جذاب است. با این حال فضای عقب هنوز محدود است و مواد به کار رفته در بخش عقب کیفیت پایینتری دارند. وجود سیستم چهارچرخ محرک هم میزان فضای بار را کاهش میدهد.
راحتی و عملکرد در استفاده روزمره

پشت فرمان، نسخه دیفرانسیل جلو فرمانی سبک و مطمئن دارد که کنترل آن آسان است، اما تجربه کلی خاصی خلق نمیکند. نسخه چهارچرخ محرک کمی کندتر است اما سواری نرمتر و بهتری به لطف سیستم تعلیق پیشرفتهتر عقب ارائه میدهد.
موتور دو لیتری نسخه بنزینی کمی از صدای خشن و پرتنش گذشته کاسته است، اما همچنان حضور دارد. در نسخه هیبرید، تحویل قدرت نرمتر بوده و موتورهای الکتریکی واکنش بهتری در دورهای پایین دارند که رانندگی روزمره را لذتبخشتر میکند. مصرف سوخت بهینه نیز از مزایای نسخه هیبرید است؛ با مصرف ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر که نسبت به پریوس کمتر است اما برای یک کراساوور قابل توجه است.
در کل، کرولا کراس ۲۰۲۶ راحتی و کارایی را بر هیجان رانندگی ترجیح میدهد. این خودرو در مسیرهای معمولی سواری مناسبی دارد و در استفاده روزمره بسیار راحت است، خصوصاً نسخه هیبریدی که کارایی خوبی دارد. نباید انتظار هیجان رانندگی بالا داشت، زیرا این خودرو برای سهولت در رفتوآمد طراحی شده است نه سرعت و پیچوخم جادهها.
کارایی در طبیعت گردی با کراساوور شهری
این به معنای ناتوانی کرولا کراس در انجام فعالیتهای سبک آفرود نیست. در برنامه تست مدل ۲۰۲۶، تویوتا خبرنگاران را در مسیری پرپیچوخم با شیبهای متعدد هدایت کرد تا توانایی سیستم چهارچرخ محرک و فاصله ۲۰۶ میلیمتری از زمین را نشان دهد.
در سراشیبی، خودرو عملکرد خوبی داشت و با وجود نداشتن کنترل حرکت در سراشیبی و لاستیکهای استاندارد جادهای، لغزش کمی داشت. همچنین مناظر بالای کوههای سونوما نشان دادند که کرولا کراس توانایی عبور از مسیرهای فراتر از خیابانهای شهری را دارد.
سواری هیجانانگیز؟ ضرورتی ندارد

کرولا کراس ۲۰۲۶ با بهروزرسانی که هم در طراحی بیرونی و هم داخلی دارد، همچنان یک شاسیبلند سابکامپکت کاربردی و همهجانبه است. سرنشینان جلو از فضای جادار صندلیها، دید وسیع و کنسول میانی مدرن لذت میبرند و نسخه هیبریدی انتقال قدرت نرمتر و مصرف سوخت پایینتری ارائه میدهد که آن را به گزینه جذابی در خانواده تبدیل کرده است.
با این وجود، کرولا کراس تجربهای هیجانانگیز در رانندگی ارائه نمیدهد. نسخههای بنزینی هنگام فشار کمی ضعیف و زمخت به نظر میرسند و مدلهای چهارچرخ محرک کندتر از نمونه دیفرانسیل جلو هستند. فضای صندلی عقب همچنان محدود مانده و بهروزرسانیهای امسال فقط بخشی از مشکلات کابین کوچک را بهبود دادهاند. همچنین نسخه چهارچرخ محرک فضای بار را کاهش میدهد.
در عین حال، تویوتا امکانات زیادی را در این رده قیمتی ارائه میدهد، از جمله فناوریهای ایمنی استاندارد و جزئیات کاربردی متعددی. در مجموع، کرولا کراس ۲۰۲۶ چرخی را از نو اختراع نکرده اما برای کسانی که اولویتشان کارایی، بهرهوری و ارزش کلی است، گزینهای توانمند و منطقی است. لقب «کرولا شاسیبلندها» بدون دلیل به این خودرو تعلق نگرفته است.