در ماه های اخیر ، گمانه زنی ها در فضای فن آوری منتشر شده است که همکاری بین چندین مارک بزرگ چینی از جمله شیائومی ، هواوی و مادر را نشان داده است. BBK برای تهیه نسخه ای از Android بدون تکیه بر خدمات Google. اگر این درست باشد ، این می تواند یک تغییر اساسی در صنعت تلفن های هوشمند در نظر گرفته شود. تغییری که می تواند نحوه تعامل کاربران با دستگاه های Android را تغییر دهد.
در دنیایی که Google بخشی جدایی ناپذیر از تجربه اندروید و توسعه اصلی آن است ، این در مورد تلاش شرکت های بزرگی مانند شیائومی ، هواوی ، OPPO و Vivo برای تهیه نسخه مستقل Android بدون گوگل است ، می تواند راه اندازی یک انقلابی نامناسب و سالم در بازار تلفن های هوشمند باشد. به تازگی ، از یکی از منابع چینی خبری در این زمینه وجود دارد که در بالا درباره آن صحبت خواهیم کرد.
به خاطر داشته باشید که Android در تلفن های ما خروجی کد باز AOSP است و تسلط اصلی گوگل بر توسعه این پروژه منبع باز ارائه خدمات موبایل GMS برای نفوذ در تمام تلفن های اندرویدی است.
Prestorium: تجربه هواوی و تولد اکوسیستم مستقل
تحریم های تجاری ایالات متحده علیه هواوی در سال 2008 باعث شد تا این شرکت استقلال این نرم افزار را ادامه دهد. محدودیت در استفاده از Google Mobile Services (جنرال موتورز) هواوی منجر به توسعه سیستم ویژه هارمونی و خدمات تلفن همراه شما شده است (HMS) برای تسریع
به این ترتیب ، هواوی برای اولین بار مجبور شد در تاریخ 6 ماه مه اکوسیستم گوگل را ترک کند که در نهایت منجر به موفقیت اجباری شرکت و طراحی و عملکرد می شود. HMS او جایگزین خدمات Google شد. این شرکت فروشگاه برنامه خود را به روش خاص خود ادامه می دهد عناوین وی سیستم نرم افزاری نرم افزاری هارمونی را تأسیس کرد هماهنگ برای کاهش اعتیاد اندرویدی ، این شرکت این شرکت چینی را مستقل از Google ایجاد کرد.
علیرغم مشکلات اولیه ، هواوی توانست یک اکوسیستم پایدار را در بازار داخلی چین ایجاد کند (جایی که خدمات Google در دسترس نیست).
آیا شیائومی بعدی در یک مسیر مشابه هواوی است؟
شیائومی ، به عنوان دومین برند بزرگ جهان در جهان (پس از سامسونگ) ، تاکنون بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون ارائه دستگاه های در دسترس با پشتیبانی کامل از خدمات Google بوده است. بنابراین ، هر فاصله از Google می تواند با خطرات قابل توجهی همراه باشد.
به گفته کارشناسان ، با این عزیمت ، شیائومی احتمالاً در بازارهای بین المللی کاهش می یابد و دسترسی به برنامه های معمولی در خارج از چین محدود به هدست های شیائومی خواهد بود. همچنین نیاز به سرمایه گذاری های بزرگ برای ایجاد خدمات جایگزین وجود دارد که حتی می تواند منجر به خطر از دست دادن سهم بازار در سراسر جهان شود.
با این حال ، صدور نسخه جدید سیستم عامل Hyperos 3 توسط شیائومی ، برخی از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که یک شرکت چینی ممکن است قصد دارد به تدریج وابستگی گوگل را کاهش دهد.
هیدروس؛؛؛؛؛ قدم به سمت استقلال تدریجی
اجماع کارشناسان سیستم عامل این است که هیدروس از ابتدا با اندروید خالص متفاوت است و در مسیر سفارشی سازی قرار دارد. اگر هدف شیائومی خارج شدن از اعتیاد گوگل است ، به نظر می رسد که سناریوی تدریجی منطقی ترین مسیر است.
در این سناریو شیائومی ، در ابتدا باید بر بهبود خدمات و برنامه های داخلی برند شما متمرکز شود. GMS تأمین علاوه بر این ، این شرکت باید نسخه های منطقه ای را متناسب با نیازهای بازارهای مختلف و گامی در انگیزه برای جذب توسعه دهندگان به اکوسیستم کاربرد تخصصی خود قرار دهد.
منطق همکاری بین مارک های چینی
اگر گزارش ها صحیح باشد ، همکاری بین شیائومی ، هواوی و شرکتهای تابعه BBK (Oppo ، Vivo ، VanPlas و غیره) می تواند یکی از بزرگترین اتحادهای فناوری در زمینه تلفن های هوشمند را تشکیل دهد. مزایای چنین همکاری برای چینی ها می تواند بسیار مهم باشد.
کارشناسان چینی معتقدند که این مزایا شامل تخصیص هزینه ها برای توسعه سیستم عامل بین مارک های مختلف و همچنین ایجاد یک برنامه رقابتی تر برای برنامه های Google Play است. علاوه بر این ، قدرت معامله در همکاری جهانی علیه گوگل نیز افزایش یافته است و در نهایت این تصمیم با کاهش آسیب پذیری در برابر محدودیت های تجاری بین المللی کاهش می یابد.
با این حال ، لازم به ذکر است که حذف کامل خدمات Google در بازارهای غربی ممکن است با نتایج منفی برای این مارک ها همراه باشد. اما توسعه یک جایگزین نیز یک راه حل محافظ در برابر خطرات ژئوپلیتیکی در نظر گرفته می شود. شرایطی که بدون شک تأثیر عمیقی بر ارتباطات خارج از دنیای تجارت و فناوری خواهد گذاشت.
وضعیت فعلی در بازار چین و تأثیر جهانی این تغییر
طبق آمار کانالشیائومی در حال حاضر بزرگترین تولید کننده تلفن های هوشمند در چین است. بعد از تیم نارنجی در بازار تلفن همراه ، هواوی ، Oppo و Vivo به ترتیب مکان بعدی هستند. باید در نظر داشت که در سه ماهه اول سال 2025 ، این چهار مارک بیش از دو سوم از بازار چین تولید کردند.
در سطح جهانی ، شیائومی ، Oppo و Vivo از پنج مارک برتر فروش هستند. بنابراین ، هرگونه تغییر در استراتژی این مارک ها هنگام استفاده از خدمات Google می تواند تأثیر جدی در بازار جهانی داشته باشد.
پایان
در حال حاضر شواهدی از تلاش شرکت های چینی برای کاهش وابستگی به اکوسیستم Google وجود دارد ، اگرچه هیچ یک از آنها به طور رسمی برنامه ای را برای قطع کامل همکاری با Google اعلام نکرده اند.
با توجه به تجربه هواوی و پیشینه های ساخته شده توسط شیائومی و سایر مارک ها ، چنین مسیری نه تنها ممکن است بلکه در دراز مدت نیز به نظر می رسد و اگر تحولات ژئوپلیتیکی به روند فعلی خود ادامه یابد ، می تواند از آنچه تصور می کنیم نیز تحقق یابد.
نظر شما در مورد آن چیست؟ آیا شرکت های اندرویدی چینی روزی بدون گوگل می روند؟