۱۷:۵۵ – ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
باشگاه خبرنگاران جوان ـ محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با اشاره به دقت و صحت نمرهگذاری پاسخ برگهای امتحانات نهایی بیان کرد: در صورت شناسایی روند غیرعادی مانند نمرهگذاری نامتناسب یا عدم دقت لازم، سامانه به موقع بازخورد لازم را به افراد ارائه میدهد، بنابراین دقت و صحت نمرهگذاری پاسخ برگها در اولویت است.
زارعی افزود: فرآیند نمرهگذاری این آزمونها بر اساس اصول ارزشیابی آموزشی، به شکل الکترونیکی و با رعایت استانداردهای لازم، دقت، بیطرفی و سلامت انجام میشود.
وی بیان کرد: تصحیح پاسخ برگها حداقل توسط دو نمرهگذار مستقل صورت میگیرد، به طوری که این افراد نه تنها هویت یکدیگر بلکه هویت دانشآموز را نیز نمیدانند.
زارعی توضیح داد که اطلاعات ارائه شده به هر مصحح فقط شامل محتوای پاسخ برگ اسکن شده بدون مشخصات فردی است و سامانه به گونهای طراحی شده که پاسخبرگها جهت ارزیابی به استانهایی غیر از محل تحصیل دانشآموز ارسال شوند. این روش بر مبنای نظریههای سنجشی و اصول کنترل فرآیند نمرهگذاری است و برای جلوگیری از تأثیر نظر شخصی نمرهگذار یا سوگیری در ارزیابی پاسخها اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: در صورت وجود اختلاف زیاد بین نمرات داده شده توسط دو نمرهگذار، پاسخ برگ به نمرهگذار سوم ارجاع داده میشود و در صورت تکرار اختلاف، پاسخ برگ به طور خودکار مجدداً در فرآیند ارزیابی قرار میگیرد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد: این سازوکار که به ارزیابی بازگشتی در نظامهای پیشرفته تصحیح معروف است، حداقل خطاهای تصادفی یا سلیقهای را تضمین میکند.
زارعی با اشاره به اینکه ارزیابها موظف به رعایت دقیق راهنمای نمرهگذاری هستند، گفت: این راهنما برای هر سوال، ساختار پاسخ صحیح و ارزشگذاری پاسخها را جزء به جزء مشخص میکند؛ به طوری که ارزیابی صرفاً براساس تطابق پاسخ با الگو انجام میشود و ارزیاب اجازه به اعمال نظر شخصی یا تفسیر سلیقهای ندارد.
وی افزود: این الگوی تصحیح تطبیقی یکی از مهمترین ابزارهای تضمین عینی بودن نمرهگذاری در آزمونهای رسمی است. افزون بر این، عملکرد هر ارزیاب در سامانه به صورت لحظهای رصد میشود و در صورت مشاهده روند غیرعادی مانند نمرهگذاری نامتناسب یا عدم دقت، سامانه به موقع بازخورد میدهد و نمرهگذاری توسط نمرهگذاران دیگری که سامانه دقت کافی آنها را تأیید کرده انجام میشود.
رئیس مرکز یادشده تصریح کرد: فرآیند نمرهگذاری ترکیبی از نظارت انسانی و الگوریتمهای رصد کیفیت سامانهای است که در کنار هم، حداکثر دقت و بیطرفی را تضمین میکنند.
منبع: مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش