۲۳:۱۰ – ۳۱ تير ۱۴۰۴
باشگاه خبرنگاران جوان – محمدرضا ظفرقندی در نشست تخصصی با اعضای بوردهای تخصصی کشور، ضمن قدردانی از مشارکت فعال استادان و صاحبنظران این حوزه، این جلسه را یکی از مهمترین و برجستهترین نشستهای مرتبط با نظام سلامت عنوان کرد.
وی با اشاره به تحول در روند ارزیابی و آزمونهای تخصصی بیان داشت: قبلاً ارزیابیها بیشتر بر آزمونهای کتبی و مصاحبههای شفاهی متکی بود که گاهی ناعادلانه بود. خوشبختانه اکنون با استفاده از ابزارهایی مانند PMP و OSCE، مسیر ارزیابی به سوی عدالت و سنجش واقعی مهارتها هدایت شده است.
وزیر بهداشت با ذکر تجربهای شخصی از دوران مسئولیت خود در هیئت بورد جراحی افزود: برای تمرین و ارزیابی مهارتهای جراحی، مجبور بودیم از بازار جگر گوسفند و سیرابی تهیه کنیم تا دانشجویان روی بافت واقعی بخیه زده و تمرین کنند. این تجربه نشان داد که با خلاقیت میتوان روشهای دقیق برای سنجش مهارتها ایجاد کرد.
وی تأکید کرد که عدالت آموزشی باید در کنار تأمین نیازهای نظام سلامت کشور مد نظر قرار گیرد و افزود: نمیتوان نظام آموزشی را جدا از واقعیتهای اجرایی و منطقهای طراحی کرد، به ویژه جایی که کمبود شدید نیروهای متخصص وجود دارد. توازن میان استانداردهای آموزشی و واقعیتهای کشور ضروری است.
ظفرقندی به چالشهای افزایش ظرفیت آموزش تخصصی اشاره کرد و خواستار تقویت تعامل میان بوردهای تخصصی و وزارت بهداشت در سیاستگذاری شد و بیان داشت: باید از ظرفیت بوردها برای تدوین سیاستهای علمی و واقعبینانه بهره ببریم.
وی ادامه داد که رشتهها نباید فقط از دیدگاه علمی دیده شوند بلکه نقش اجرایی آنها در ساختار سلامت کشور نیز اهمیت دارد.
امنیت آزمونها موضوعی حیاتی است
ظفرقندی در خصوص امنیت آزمونها گفت: امنیت آزمونها موضوعی کلیدی است و کوچکترین نقص میتواند اعتبار نظام آموزشی کشور را به خطر بیندازد، بنابراین دبیران بوردها باید با دقت کامل بر این موضوع نظارت کنند.
بر اساس گزارش، شهریار نفیسی، مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، در آغاز جلسه توضیح داد که فرآیند انتخاب دبیران دوره جدید به صورت الکترونیکی و با همکاری حداکثری اعضای بوردهای تخصصی انجام شده و ۵۲ دبیر بورد تخصصی و فوق تخصصی در رشتههای پزشکی بالینی با رأی اعضا انتخاب و منصوب شدند.
نفیسی اشاره کرد که انتظارات جدید دبیرخانه از اعضای هیأت ممتحنه شامل تعیین جانشین دبیران با مشورت بوردها و صدور ابلاغهای مربوطه است. نقش سنتی هیأت ممتحنه در طراحی سوالات بورد حفظ شده اما بر تقویت نقش آنها در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی نیز تأکید داریم.
منبع: وبدا