منتشر شده در 10 مرداد 1404 ساعت 14:00


در ماههای اخیر، رشد قابل توجه فروش خودروهای چینی توجه رسانهها و کارشناسان را به خود جلب کرده است، اما گزارش جدید خبرگزاری رویترز نشان میدهد که صحت این آمارها محل شک و تردید است. بر اساس اطلاعات منابع مطلع، برخی خودروسازان چینی با روشهای ویژهای، آمار فروش خود را به طور غیرواقعی افزایش میدهند.
طبق گزارش منتشر شده در سایت آخرین خودرو، برخی شرکتهای چینی خودروهایی را به عنوان «فروختهشده» ثبت میکنند که در واقع هنوز به مشتری تحویل داده نشدهاند و فقط برای آنها بیمه صادر شده است. این امر باعث شده آمار فروش دیدهشده، بیشتر از واقعیت باشد، در حالی که برخی خودروها همچنان در انبارها یا در حال انتقال به نمایندگیها به سر میبرند.
ثبت بیمه، معادل فروش واقعی نیست!
بر اساس قوانین معمول صنعت خودرو در چین، ثبت فروش زمانی انجام میشود که خودروها در سامانه بیمه اجباری ثبت شده باشند. با این حال، شرکتهایی مانند نتا و زیکر گسترده از این روش برای ثبت زودهنگام فروش استفاده کردهاند. به طور مثال، شرکت نتا در فاصله ژانویه ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴، بیش از ۶۴٬۷۱۹ دستگاه خودرو را پیش از تحویل واقعی به مشتریان بیمه کرده و گزارش فروش نهایی داده است. این مقدار بیش از نیمی از کل فروش این شرکت در این دوره (۱۱۷ هزار دستگاه) است.
بررسیهای اختصاصی رویترز نشان میدهد از ۹۷ مورد شکایت مشتریان، در بیش از ۱۲ مورد مشتریان بعد از خرید متوجه شدهاند که خودرو قبلاً بیمه شده بوده است. حتی برخی نمایندگیها به صراحت اذعان کردهاند که این روش برای کمک به شرکت در دستیابی به اهداف فروش به کار گرفته شده است!

اعترافها و انکارها
برخی نمایندگیهای برندهای معتبر مانند هونگچی، سایک رووی، سایک فولکس واگن، دانگ فنگ نیسان، جی ای سی تویوتا، جی ای سی هوند و سایک جنرال موتورز در گفتگو با رسانههای رسمی چین تأیید کردهاند که بیمه خودروهای بهفروشنرسیده برای افزایش آمار فروش یک روش رایج است.
در سوی دیگر، سخنگوی هوندا اعلام کرده که نمایندگیهای جی ای سی هوندا اجازه صدور بیمه برای خودروهای فروشنرفته را ندارند. همچنین شرکت هونگچی هرگونه استفاده از این روش را رد کرده است. جنرال موتورز چین نیز اعلام کرده که در آمار فروش خود فقط به تحویل واقعی خودرو به مشتری استناد میکند و ثبت بیمه را مبنا قرار نمیدهد.

تشدید رقابت آماری در صنعت خودروی چین
در چین دو نوع آمار برای اندازهگیری فروش خودرو وجود دارد: یکی گزارشهایی که خودروسازان به انجمن خودروسازان ارائه میدهند (فروش به نمایندگیها) و دیگری دادههای مبتنی بر بیمه اجباری که میزان فروش واقعی به مصرفکننده نهایی را نشان میدهد. استفاده از دادههای بیمه برای رتبهبندی فروش، به ویژه در شبکههای اجتماعی، از سال ۲۰۲۳ و با آغاز جنگ قیمتگذاری میان خودروسازان، افزایش چشمگیری داشته است.
برندهایی مانند لی اتو بهطور مستمر جدول فروش هفتگی خود را منتشر میکنند که تنها به دادههای بیمه استناد دارد. این موضوع واکنش انجمن خودروسازان چین (CAAM) را به دنبال داشته که این نوع دادهها را غیر قابل اطمینان دانسته و اعلام کرده است که این روش فضای رقابت ناسالم در بازار را تشدید میکند.