منتشر شده در 27 شهریور 1404 ساعت 18:00


استفاده از شبیهسازی در صنعت خودروسازی موضوع جدیدی نیست، اما پورشه در نسخه برقی کراساور محبوب کاین گامی فراتر برداشته است. این برند لوکس آلمانی برای نخستین بار با استفاده از فناوریهای پیشرفته، یکی از مراحل مرسوم توسعه خودرو را به طور کامل حذف کرده و مستقیماً از آزمایشهای مجازی به مرحله پیشتولید منتقل شده است.
از طراحی دیجیتال تا پیشتولید
دکتر میشائیل اشتاینر، نائب رئیس هیئت مدیره و مسئول تحقیق و توسعه پورشه، اعلام کرده این پروژه نخستین نمونهای است که کل خودرو مستقیماً از تستهای دیجیتال به مرحله پیشتولید راه یافته است.
قبلاً خودروسازان مجبور بودند پس از طراحی، نمونههای فیزیکی اولیه را بسازند و آزمایشهای متعددی را در شرایط واقعی جاده انجام دهند. اما در پروژه کاین برقی، مهندسان پورشه از همان مرحله طراحی نمونههای مجازی را به جادههای دیجیتال فرستادهاند.

حذف ۱۲۰ نمونه واقعی و صرفهجویی در زمان
پورشه درباره میزان صرفهجویی مالی این روش صحبت نکرده، اما تأکید دارد که این فرآیند نیاز به ساخت حدود ۱۲۰ نمونه واقعی آزمایشی از کاین برقی را از میان برداشته است. این تغییر هم هزینهها را کم و هم زمان توسعه را تا ۲۰ درصد سریعتر کرده است.
شبیهسازی پیست نوربرگرینگ تا ترافیک شهری
آزمایشهای مجازی پورشه کاین برقی تنها محدود به پیست نوربرگرینگ نبود. پورشه شرایط ترافیکی روزمره و سناریوهای مختلف جادهای را نیز شبیهسازی کرده است. یکی از مزایای بزرگ این روش، امکان تنظیم سریع اجزایی مانند لاستیکها، کمکفنر و بوشها در نرمافزار است تا بهترین ترکیب در کوتاهترین زمان پیدا شود. پس از تأیید دیجیتال، قطعات انتخابی به مرحله تولید و آزمایش واقعی منتقل میشوند.
آزمایش بدون راننده و نقش هوش مصنوعی
بخش قابل توجهی از شبیهسازیهای پورشه کاین برقی بدون راننده و با استفاده از کامپیوترهای پیشرفته انجام شده است. پورشه حتی مرکز آزمایشی جدیدی ساخته تا موتور، سیستم مدیریت باتری و شارژرها را در شرایط کاملاً واقعی بررسی کند. مارکوس یونیگه، مهندس ارشد پورشه، گفته:
«دستگاههای ما آنقدر پیشرفتهاند که میتوانیم شرایط سطح آسفالت یا میزان لغزش لاستیک را شبیهسازی کنیم. هدف اصلی این است که قوای محرکه در هر شرایطی بیشترین توان را ارائه دهد، که مستلزم مدیریت حرارتی بسیار دقیق است.»

آزمایشهای واقعی همچنان حیاتی
با وجود این پیشرفتها، تستهای فیزیکی هنوز بخش اساسی فرآیند توسعه خودرو هستند. به گفته پورشه، نمونههای پیشتولید کاین برقی در شرایط سخت آب و هوایی، از گرمای ۵۰ درجه سانتیگراد در دره مرگ تا سرمای منفی ۳۵ درجه در اسکاندیناوی، آزمایش شدهاند. هر نمونه به طور میانگین مسافتی حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر را پیموده تا دوام و کیفیت نهایی تضمین گردد.
کارشناسان معتقدند این رویکرد دیجیتال به زودی توسط سایر خودروسازان غربی نیز پذیرفته خواهد شد. در کنار رقابت قیمتی و سرعت بالای توسعه مدلهای جدید توسط خودروسازان چینی، شرکتهای مطرح جهانی با چالش مواجه شدهاند. بنابراین، استفاده از هوش مصنوعی و آزمایشهای مجازی میتواند ابزاری کلیدی و مؤثر برای رقابت با خودروسازان نوظهور چینی باشد.

مشخصات فنی پورشه کاین برقی
پورشه کاین برقی زمستان امسال رونمایی شده و اوایل سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه میگردد. این کراساور بر اساس پلتفرم PPE با معماری ۸۰۰ ولتی ساخته شده و به باتری ۱۰۸ کیلوواتساعتی مجهز است. با این باتری حجیم، طبق استاندارد WLTP قابلیت پیمایش حدود ۶۰۰ کیلومتر فراهم است. سیستم تعلیق Active Ride، تولید صدای مشابه موتور V8 در حالت پیست و ارائه در سه نسخه مختلف از جمله ویژگیهایی هستند که تاکنون تأیید شدهاند. در نسخه پایه، قدرت پیشرانه ۳۹۴ اسببخار است. نسخه S این میزان را به ۵۹۲ اسببخار میرساند و نسخه پرچمدار توربو قدرت ۷۹۴ اسببخار دارد.