زمان انتشار: 18 خرداد 1404 ساعت 18:00

علاقهمندان دنیای خودروهای مسابقهای همواره بین خودروهای مخصوص پیست و مدلهای خیابانی تفاوت قائل میشدند؛ اما حالا با معرفی پورشه ۹۶۳ RSP، این مرزها به شکل بیسابقهای محو شدهاند. این خودرو نسخهای کاملاً واقعی و آماده برای خیابان از مدل مسابقهای LMDh پورشه ۹۶۳ است که توانسته پلاک رسمی فرانسه را دریافت کند.
پروژهای محرمانه برای احیای یک اسطوره
شروع ماجرا به گفتوگویی در مسابقه «پتیت لمان» در پایان فصل IMSA سال گذشته بازمیگردد. گروهی از مدیران و مهندسان پورشه تصمیم گرفتند پنجاهمین سالگرد تولد مدل خیابانی افسانهای ۹۱۷ را جشن بگیرند؛ خودرویی که برای «کانت رُسی» ساخته شده بود و توانسته بود با دریافت پلاک از ایالت آلاباما مجوز حرکت در خیابانهای آمریکا را کسب کند، با وجود داشتن کابین و موتور کاملاً مسابقهای.
تیمو رش، مدیرعامل پورشه در آمریکای شمالی، در نشست رسانهای مجازی درباره شکلگیری ایده ساخت ۹۶۳ RSP گفت: «دوازدهم اکتبر روزی بود که گروه کوچکی از ما دور هم جمع شدیم و ایدهای را که زمانی دیوانهوار به نظر میرسید، به بحث گذاشتیم.»

پروژهای محرمانه در آتلانتا
این پروژه بهصورت مخفی و با تعداد اعضای محدود در پورشه به پیش رفت. به جای ایجاد نسخهای کاملاً مشابه مدل شهری، پورشه تصمیم گرفت خودرویی تولید کند که به لحاظ ساختاری وفادار به نسخه مسابقهای باشد و با مجوز ویژه، به صورت محدود در خیابان استفاده شود. سپس تیم پورشه پنسکه موتور اسپرت نیز وارد پروژه شد و نام «RSP» را که برگرفته از حروف اول نام «راجر سیرل پنسکه» است، برای خودروی خاص انتخاب کردند.
شاسی پورشه ۹۶۳ RSP به طور کامل جدید و اختصاصی است. طراحی ظاهری آن زیر نظر گرنت لارسون از بخش «پورشه اکسکلوسیو منیوفکتور» انجام شده و مونتاژ نهایی در مرکز پورشه در آتلانتا صورت گرفته است.

مشخصات فنی پورشه ۹۶۳ RSP؛ موتور هیبریدی با اصالت مسابقهای
قلب تپنده این خودرو یک موتور ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری توربوشارژ دوقلو است که با یک سیستم هیبریدی مسابقهای همکاری میکند. اجزای این سیستم توسط شرکتهای معتبری مانند بوش و فورتسکیو زیرو تأمین میشود. این موتور برگرفته از موتور مدل ۹۱۸ اسپایدر است و حدود ۸۰ درصد از قطعات آن با نمونههای جادهای مشابه است. پورشه قدرت دقیق را اعلام نکرده، اما در نمونه مسابقهای، این قدرت به حدود ۷۰۰ اسب بخار میرسد. گیربکس ۷ سرعته سکوئنشال XTrac نیز وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. پورشه میگوید تنظیمات سیستم هیبریدی برای رانندگی شهری نرمتر شده است.

ویژگیهای روزمره با روح مسابقهای
بدنه از فیبرکربن ساخته شده که به جای پوشش ساده، سنبادهکاری شده و رنگ نقرهای مارتینی مشابه ۹۱۷ رسی روی آن زده شده است. داخل کابین با آلکانترا قهوهای روشن و روکش چرم تزئین شده و حتی یک جای لیوانی سهبعدی برای راحتی بیشتر تعبیه شده است.
در بدنه تغییراتی رخ داده تا استانداردهای جادهای مانند نصب پلاک جلو و عقب، چراغ راهنما و بوق رعایت شود. ورودیهای بزرگ هوا که در نسخه مسابقهای برای تهویه و تعادل طراحی شده بودند، تا حدی بسته شدهاند تا ایمنی در رانندگی شهری حفظ گردد. پورشه ۹۶۳ RSP روی تایرهای میشلن و رینگهای ۱۸ اینچی ایتالیایی برند OZ سوار است.
برای تطابق با شرایط خیابانها، ارتفاع خودرو تا جایی که ممکن بود افزایش یافته و کمکفنرها در بهترین و ایمنترین حالت تنظیم شدهاند. با وجود این تغییرات، پورشه میگوید هندلینگ و کیفیت سواری همچنان در سطح عالی قرار دارد.

تجربه رانندگی با پورشه ۹۶۳ RSP؛ از لمان تا خیابان
روشن کردن این خودرو کار سادهای نیست و باید با کمک یک لپتاپ و تیم مسابقهای انجام شود. بنابراین، مالک پیش از استفاده باید هماهنگی لازم را با تیم پشتیبانی انجام دهد.
اگرچه این روند ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مالکان خوششانس این خودرو همیشه یک تیم مسابقهای همراه خود دارند.
تیمو برنهارد، راننده باتجربه پورشه، این خودرو را در مسیرهای اطراف پیست لمان همراه با پورشه ۹۱۷ رسی رانده و گفته:
«این تجربهای بود که هیچگاه فراموش نمیکنم. کنار ۹۱۷، روی جاده عمومی… احساس میکردم خواب میبینم!»

آیندهای نامشخص اما امیدوارکننده
پس از نمایش در لمان، این خودرو به موزه پورشه خواهد رفت و سپس در فستیوال گودوود و هفته خودروهای مونتری حضور خواهد داشت. تحویل نهایی به مالک در کالیفرنیا انجام میشود. پورشه فعلاً برنامهای برای تولید نمونههای بیشتر ندارد، اما همانطور که رئیس پروژه LMDh گفته است: «هرگز نگویید هرگز!»